PŘÍPADY Z PRAXE A ČLÁNKY

Jak je to tedy s tím odčervením?

Například kočka, která je pouze doma v bytě a je krmena výhradně granulemi, vyžaduje nižší frekvenci odčervení než kočka, která je venkovní a loví myši. V prvním případě je zpravidla možné odčervovat i jedenkrát za půl roku, zatímco ve druhém případě je vhodné odčervení provádět jedenkrát měsíčně.

Méně známým faktem je, že klasická „odčervovací tableta“ je sice širokospektrální, ale nepůsobí na všechny parazity, které se mohou u psa a kočky vyskytnout. Může se tedy stát, že i přes opakované podávání antiparazitárních přípravků, pacient není správně odčerven. Z tohoto důvodu je vhodné čas od času donést k veterináři vzorek trusu na koprologické vyšetření. Podstatou tohoto vyšetření je odhalení vajíček konkrétního parazita ve vzorku. Na základě mikroskopického nálezu přítomných parazitů pak může veterinární lékař cíleně nasadit vhodný léčivý přípravek.

Při „začervení“ jsou nejčastěji udávanými klinickými příznakyopakované průjmy nezávislé na krmné dávce, žravost bez přibývání na váze, či nafouklé břicho bez jiné zjevné příčiny.

Nejznámějším parazitárním onemocněním, nebo lépe řečeno onemocněním, které vzbuzuje nejvíce emocí, je toxoplasmóza. Původcem je Toxoplasma gondii, jejíž mezihostitelem je jakýkoli teplokrevný živočich a definitivním hostitelem je kočka, která při nakažení vylučuje vajíčka parazita trusem. Vylučování vajíček je nepravidelné a celoživotní. Nakažení toxoplazmózou není u lidí nijak vzácné, jedná se o onemocnění bez klinických příznaků a zdravého člověka nijak neomezuje. Uvádí se, že v ČR je nakažena až jedna třetina obyvatelstva. Riziko představuje toxoplasmóza pro miminka těhotných žen, u kterých může způsobovat poruchy ve vývoji. Nejčastějším způsobem přenosu parazita Toxoplasma gongii na člověka je kontaminovaným masem či špatně omytou zeleninou. V těhotenství tedy není nezbytně nutné vyhnat všechny kočky v širokém okolí, ale je důležité důsledně dbát na hygienu - čištění kočičích záchodků raději přenechat nastávajícímu tatínkovi, po kontaktu s kočkou či kočičími věcmi si umýt ruce, konzumovat výhradně dobře tepelně opracované maso a bezvadně omyté ovoce se zeleninou.

ORDINACE - POBOČKY

Ordinace Brno
Ferrerova 9
Brno Černovice 618 00